Terkini

34 peluru tertanam di muka gadis gara gara ditembak kanak-kanak 7 tahun

BEIJING – Seorang remaja pe­rempuan di tengah China nyaris buta apabila sebanyak 34 butir peluru senapang angin terbenam di bahagian mukanya selepas ditembak oleh sepupunya menggunakan raifal angin yang diperbuat daripada plastik, dalam satu kejadian baru-baru ini.

34 peluru tertanam di muka gadis gara gara tertembak kanak-kanak 7 tahun
34 peluru tertanam di muka gadis gara gara tertembak kanak-kanak 7 tahun

Qian Qian, 13, dari bandar Wuhan ditembak sepupu lelakinya yang baru berusia tujuh tahun dalam kejadian pada 8 Januari lalu selepas kanak-kanak berkenaan menyangka senjata plastik itu adalah permainan dan tidak berbahaya.

People’s Daily Online yang dipetik Mail Online melaporkan, sejurus ditembak, Qian Qian terpaksa dikejarkan ke sebuah hospital tempatan dan doktor berjaya mengeluarkan sebanyak 10 butir peluru berkenaan.

Namun, doktor kemudiannya merujuk kes Qian Qian ke Hospital Universiti Stomatological Wuhan dengan pakar bedah di pusat perubatan berkenaan mengeluarkan baki 24 biji peluru dengan bantuan alat imbasan tiga dimensi (3D).


Pakar bedah mengambil masa selama lima jam sebelum berjaya mengeluarkan semua baki peluru yang berukuran diameter tiga milimeter setiap satu pada dagu dan pipi remaja itu.

Sementara itu, seorang doktor yang terlibat dalam pembedahan tersebut, Li Zhifu berkata, Qian Qian bernasib baik apabila semua peluru itu berkumpul pada bahagian kiri mukanya.

“Jika pistol itu disasarkan sedikit tinggi, sudah pasti Qian Qian kehilangan penglihatannya,’’ kata Zhifu.

Meskipun kecederaan Qian Qian tidak mengancam nyawa, dia berisiko buta kerana beberapa butir peluru tersebut mengenai bahagian lesung mata yang terlalu hampir dengan ­deria penglihatannya.

No comments