Terkini

Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 Geografi 2016

Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 Geografi 2016

Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 Geografi 2016

Berikut di bawah ini kami akan berkongsi dengan calon-calon PT3 berkenaan dengan rumusan sistem pengangkutan PT3 2016.

Ini berikutan kerana pelajar PT3 dikehendaki untuk menjalankan kursus geografi PT3 2016 yang berkaitan dengan sistem pengangkutan di kawasan tempat tinggal calon.

Semoga dengan contoh rumusan sistem pengangkutan PT3 ini dapat membantu anda semua khusus buat pelajar Tingkatan 3 yang masih lagi samar-samar dengan cara untuk menulis rumusan kerja kursus geografi 2016 ini.

Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 2016

Pengangkutan awam adalah sistem pengangkutan yang digunakan oleh kalangan penumpang di mana kenderaan sendiri tidak akan digunakan untuk bergerak ke destinasi yang ingin dituju. Di kawasan kajian saya, jenis pengangkutan yang terdapat adalah van dan sekolah, Bas Rapid KL dan teksi.

Di kawasan Perdana Putra ini, pengangkutan awam adalah sangat penting kerana ia memudahkan penduduk dan meningkatkan mobiliti penduduk terutama bagi yang tidak mempunyai kenderaan sendiri untuk bergerak. Antara kepentingan lain pula adalah kesesakan jalan dapat dikurangkan di Perdana Putra. Selain itu, penjimatan kos penduduk Perdana Putra dapat dilakukan dan pekerja kilang dan para pelajar boleh mengggunakan kemudahan ini untuk mengangkut mereka. Walau bagaimanapun, beberapa masalah dihadapi oleh penduduk Perdana Putra berkaitan pengangkutan awam iaitu contohnya seperti tambang mahal, mengambil jangka masa yang lama, keselamatan penumpang dan yang paling ketara adalah pencemaran udara.

Saya mencadangkan beberapa solusi atau langkah untuk mengurangkan masalah-masalah sistem pengangkutan tersebut seperti kos operasi dikurangkan, penggunaan petrol tanpa plumbum, undang-undang dikuatkuasakan dan lebih diperketatkan dan akhir sekali, penapis asap digunakan ataupun ‘catalytic converter’ pada pengangkutan awam. Dengan masalah-masalah yang dihadapi penduduk Perdana Putra ini, saya amat berharap pihak berwajib dan yang bertanggungjawab akan prihatin berkenaan isu ini. Saya berasa bangga dan berbesar hati kerana pihak berwajib berusaha sedaya upaya memperbaiki perkhidmatan sistem pengangkutan awam yang terdapat di Perdana Putra ini.



Sumber : MyPt3.com

No comments