Terkini

Lihat foto menarik taman tema yang asalnya ialah lombong garam purba

Taman tema merupakan antara lokasi yang paling mendapat sambutan di Malaysia, contohnya Genting Highland, Sunway lagoon, Bukit Merah Water Park, Bukit Gambang Wataer Park dan lain-lain lagi.

Taman tema yang asalnya ialah lombong garam purba
Taman tema yang asalnya ialah lombong garam purba
Itu adalah di dalam negara, kali ini sekadar perkongsian sebuah taman tema terletak di luar negara yang memang lain dari yang lain dan unik.

Taman tema yang dimaksudkan ialah Salina Turda yang terletak di Transylvania, Romania, di mana taman tema ini dibina di bawah tanah pada kedalaman 120 meter yang berjaya menarik pelancong seramai 2 juta orang setahun.

Salina Turda pada asalnya adalah antara lombong garam purba yang menakjubkan berada di Romania yang terkenal dengan lagenda Dracula di mana lombong yang diberi sentuhan menjadi taman tema dan muzium.

Selalu jika kita lihat dalam filem-filem Hollywood tempat seperti ini selalu dijadikan sebagai sarang penjahat atau pengganas, tetapi idea berkenaan ditukar kepada taman tema yang berjaya menarik perhatian ramai di samping menjana pendapatan negara Romania.





No comments