Terkini

Di depan Kami Ayah Berlagak Alim, Saya Tahu Ayah Ada Hubungan Dengan Perempuan Itu

Setiap anak mahukan yang terbaik untuk ibu bapa mereka, lebih-lebih lagi apabila ibu yang disayangi telah pergi menghadap Ilahi. Tentunya kasih hanya tertumpah buat bapa walaupun rindu kepada ibu tidak terbendung.

Di depan Kami Ayah Berlagak Alim, Saya Tahu Ayah Ada Hubungan Dengan Perempuan Itu
Kemesreaan ayah dan perempuan itu makin ketara - gambar hiasan

Begitulah kisah yang dilalui oleh Ain, (bukan nama sebenar), berusia 23 tahun. Ain kehilangan ibu tersayang sejak setahun lalu dan dia serta adik-adiknya susah hati sebab ayah mereka digoda oleh jiran.

Kita ikuti kisah selanjutnya dari Ain.

“Saya anak sulung daripada tiga orang adik beradik, dua perempuan dan seorang lelaki. Dua adik saya masih belajar. Ibu saya telah kembali ke rahmatullah setahun lalu akibat kanser rahim.

“Walaupun sedih dengan pemergiannya, saya terpaksa reda dan memikul tanggungjawab untuk menjaga adik-adik yang berusia 15 dan 19 tahun.

“Saya sudah bekerja, jadi tidak ada masalah untuk uruskan rumah dan perbelanjaan adik-adik walaupun ayah memberi wang yang mencukupi untuk kami tiga beradik.

“Ayah saya seorang pegawai di sebuah bank berusia lewat 50-an, seorang yang kacak dan sentiasa menjaga penampilan. Dalam usia begitu, ayah masih ada peminat baik di tempat kerja atau di luar.

“Kami tiga beradik menerima kematian ibu dengan lapang dada dan berusaha untuk tidak menyusahkan ayah. Saya tahu ayah rindukan ibu tetapi dia tidak menunjukkannya kepada kami kerana mungkin tidak mahu kami sedih.

“Nenek sebelah ibu dan ayah telah berusaha untuk mencari jodoh untuk ayah. Tetapi ayah menolak dengan baik dan mengatakan ibu baru pergi. Nenek sangat berharap ayah kahwin lain supaya makan minum ayah terjaga walaupun saya ada.

“Kata nenek, lebih senang ada isteri daripada bergantung kepada saya yang satu hari nanti akan berkahwin dan meninggalkan ayah dan adik-adik walaupun setakat ini, saya belum nampak ayah ada cita-cita ke arah itu.

“Saya tidak ada masalah jika ayah ingin berkahwin lagi tetapi biarlah dengan wanita yang sesuai dan boleh menjaga ayah serta serasi dengan kami tiga beradik. Itu yang penting, bukan berkahwin dengan ayah kerana ayah semata- mata.

“Apa yang menjadi masalah sekarang, ayah melayan seorang wanita yang juga jiran kami di sebelah rumah. Sejak ibu meninggal, wanita ini yang saya panggil Cik Ina (bukan nama sebenar) semakin berani menegur ayah secara terbuka.

“Malah dia juga bersusah payah memasak lauk dan kuih-muih untuk kami anak beranak pada hujung minggu walaupun kami tak minta. Saya mula nampak perubahannya apabila dia selalu bertanyakan ayah kepada adik bongsu saya.

“Saya mula bimbang, takut kalau-kalau dia masukkan apa-apa yang tidak baik dalam makanan yang diberinya kepada kami, terutama ayah tetapi saya tidak berani hendak beritahu ayah.

“Saya tidak mahu mempercayai perkara itu kerana tidak mahu dianggap syirik tetapi tingkah laku ayah semakin hari semakin berubah. Dia juga melayan Cik Ina walaupun sebelum ini ayah jarang berbual dengan perempuan lain terutama semasa ibu masih ada.

“Kalau dahulu, ayah jarang berada di luar rumah, sekarang ayah banyak menghabiskan masanya membasuh kereta dan membersihkan halaman. Saya juga pelik dengan perubahan ayah.

“Setiap kali ayah keluar, Cik Ina pun keluar. Kadang-kadang dia buat-buat nak angkat pakaian di jemuran, ada ketikanya nak siram pokok bunga dan macam-macam lagi yang dia buat semata-mata untuk menarik perhatian ayah.

“Ayah pula kalau kami ada, buat tak pandang Cik Ina tetapi kalau kami terlepas pandang, bukan main mesra lagi mereka. Saya perasan akan tingkah laku mereka berdua dan mengagak tentu ada rahsia di sebaliknya.

“Malam hari pula, ayah sudah mula bergayut di telefon, kalau saya tanya katanya klien. Kalau tanya lagi, ayah cepat-cepat masuk ke bilik dan tutup pintu. Tingkah laku ayah menyebabkan saya semakin percaya yang ayah dan Cik Ina ada hubungan.

“Saya bukan tidak suka kepada Cik Ina tetapi saya rasa ayah tidak sesuai dengan dia sebab dia bukan wanita yang sesuai untuk ayah, lagipun kami tidak serasi dengannya. Pada saya, Cik Ina tidak layak menggantikan tempat ibu.

“Sekarang ini, saya semakin meluat dengan gelagat Cik Ina yang semakin melampau. Dia juga sudah berani datang ke rumah jika ayah ada. Alasannya nak hantar kuih la, lauk la, pada hal saya tahu tujuannya hanya untuk berjumpa dan bersembang dengan ayah.

“Adik-adik saya pula akan lari masuk ke bilik apabila Cik Ina datang, tinggal saya melayan dia. Takkan saya nak tinggalkan dia dengan ayah pula di ruang tamu, tentu tidak maniskan?

Begitu kasih seorang anak kepada ayahnya. Ain hanya mahu melihat masa depan ayahnya terjamin seandainya berkahwin lagi. Dia juga tidak mahu wanita yang hanya mahu mengambil kesempatan ke atas ayahnya.

No comments