Terkini

Maut...Objek Terapung DiSangka Patung, Rupanya Mayat

REMBAU – Seorang penduduk yang sedang memanjat pokok petai berhampiran sungai Kundur di Jalan Sekolah Lama, Kundur Tengah, di sini, terkejut apabila mendapati terdapat objek terapung di dalam sungai berkenaan, semalam.
Maut...Objek Terapung DiSangka Patung, Rupanya Mayat
Maut...Objek Terapung DiSangka Patung, Rupanya Mayat

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 petang itu, mangsa, Mohd Akfizzi Kamaruddin, 24, dilihat Zarawi Rahim, 48, dari atas pokok ketika ingin mengambil petai bagi dijadikan juadah kenduri penduduk kampung esok (hari ini).

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung, Abdul Rashid Gani, Zarawi mengambil petai bersama seorang lagi rakannya yang dikenali sebagai Binto, 30an, dan segera menghubunginya bagi memaklumkan terdapat objek terapung berkenaan.

“Zarawi menyatakan dia tidak pasti sama ada objek berkenaan patung ataupun mayat. Saya segera ke lokasi kejadian, saya minta penduduk menarik ke tepi objek berkenaan dengan cara menguis air. Sebaik berjaya, objek berkenaan rupa-rupanya mayat dan bukannya patung.

“Saya terus menghubungi polis bagi tindakan selanjutnya. Menurut kata ibu mangsa, Aminah Majid, 50an, petang semalam (kelmarin) mangsa keluar bagi memancing di sungai berdekatan dan tidak pulang ke rumah pada malam tadi (kelmarin),” katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi kejadian, di sini, semalam.

Abdul Rashid berkata, pada petang semalam, paras air sungai agak tinggi memandangkan hujan lebat pada lewat petang dan mangsa juga dikatakan memancing beberapa kilometer dari lokasi penemuan mayat mangsa.

Menurutnya, mangsa meletakkan motosikal yang ditungganginya di rumah saudara mereka dan sempat menghantar pesanan ke telefon bimbit adik-beradiknya menyuruh mengambil motosikal di rumah saudara mereka.

“Kemungkinan mangsa berjalan kaki ke sungai. Mujur, mayat mangsa dilihat di sini di mana mayatnya yang lengkap berpakaian lengan panjang dan seluar pendek berpusing-pusing di kawasan berkenaan.

“Mungkin disebabkan kawasan ini merupakan kawasan pertemuan air dari saluran Desa Permai Kundur dan air di bahagian berkenaan agak dalam. Jadi, mayat mangsa tidak hanyut ke lokasi lain," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Rembau, Deputi Superintenden Ibrahim Sharif ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat berkenaan dan menyatakan mayat di hantar ke Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) di Seremban bagi proses bedah siasat.

“Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut. Bedah siasat akan dilakukan esok (hari ini),” katanya.

Susulan penemuan mayat berkenaan, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Rembau diketuai Pegawai Bomba Kanan II, Mohd Kassim Hassan bergegas ke lokasi kejadian kira-kira jam 3 petang bagi membantu mengeluarkan mangsa dari sungai untuk diserahkan kepada pihak polis.
-sinarharian

No comments