Terkini

Ibu Bapa Perlu Waspada Ketika Membeli Pakaian Anak-anak

MARANG - Pemakaian sebarang pakaian yang memiliki lambang salib, jenama arak dan imej syaitan adalah haram hukumnya serta boleh menjurus kepada perbuatan syirik.

Ibu Bapa  Perlu Waspada Ketika Membeli Pakaian Anak-anak
Contoh lambang salib yang ada pada baju kanak-kanak

Imam Masjid Tok Fakir, Mohd Zafpri Daud, 35, berkata, perbuatan tersebut ditegah Islam, sekali gus mengabaikan hukum yang sudah jelas boleh membawa umat Islam ke arah syirik.

Menurutnya, memakai baju seperti itu menunjukkan umat Islam seolah-olah mengagungkan lambang agama lain, sebab itu tiada alasan bagi menghalalkan perbuatan tersebut.

"Ibu bapa kadangkala terlepas pandang dan kita bimbang trend ini menjadi dakyah halus yang cuba diserapkan dalam jiwa umat Islam khususnya kanak-kanak melalui pemakaian.

“Bagaimanapun, dalam hal seperti ini, Islam tidak berkompromi sama ada dibuat atas nama hiburan, fesyen mahupun sukan, apatah lagi pada pakaian kanak-kanak,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas trend pakaian kanak-kanak yang secara terang-terangan memiliki lambang salib, termasuk imej animasi ‘Frozen’ yang menjadi kesukaan kanak-kanak masa kini.

sharian


No comments