Terkini

Menyelami perasaan mangsa buli, walau trauma dia bangkit melawan

“Saya tak pernah melupakan kejadian itu (dibuli) dan ia sering menghantui kehidupan saya hingga kini,” kata seorang daripada dua pelajar yang pernah menjadi mangsa buli di sekolah menengah.

Menyelami perasaan mangsa buli, walau trauma dia banngkit melawan

Trauma dan kesan akibat dibuli menyebabkan Aisyah (bukan nama sebenar) hilang keyakinan diri sehingga sukar menjalani kehidupan seharian.

Dia mendakwa dibuli secara mental dan fizikal oleh rakan sekelas perempuan ketika di tingkatan dua, 10 tahun lalu.

“Pembuli saya adalah rakan sekelas. Mereka bukan saja memulaukan saya tanpa sebab, malah melakukan penderaan secara fizikal.

“Ia sangat menakutkan. Akibatnya, saya hilang keyakinan diri dan menjadi pelajar pasif,” katanya.

Menurutnya, dibuli secara mental lebih teruk kesannya berbanding fizikal.

“Selain dipukul, mereka membuli saya dengan memberikan pelbagai imej negatif menyebabkan tiada siapa sudi berkawan dengan saya di sekolah.

“Saya keseorangan kerana tiada kawan. Ibu bapa juga tidak tahu. Saya benar-benar tertekan,” katanya.

Sehingga kini, biarpun kes itu sudah lama berlaku, dia masih terbayangkan insiden berkenaan.

“Untuk merawatnya, saya berjumpa pakar psikologi dan alhamdulillah ia beransur-ansur hilang.

“Bagaimanapun, saya masih kurang keyakinan pada diri sendiri,” katanya.

Bagi Razif pula, akibat kerap dibuli ketika di tingkatan empat, dia takut untuk ke sekolah.

Bagaimanapun, sewaktu di tingkatan lima, dia mengumpul kekuatan untuk mengelakkan daripada terus dibuli.

“Ketika kali pertama dibuli, saya sangat takut untuk ke sekolah. Saya trauma dengan tindakan rakan yang suka mencemuh serta memukul.

“Mungkin ketika itu saya masih dianggap kecil (tingkatan empat) menyebabkan mereka membuli saya sewenang-wenangnya.

“Bagaimanapun, saya bangkit melawan sewaktu di tingkatan lima menyebabkan gangguan itu tidak berlaku lagi,” katanya.

Razif berkata, akibat pernah dibuli, ada kala rasa ingin membuli wujud sewaktu dia berada di tingkatan lima.

“Ketika itu, perasaan untuk membuli pelajar lain meluap-luap kerana saya seperti mahu membalas dendam.

“Bagaimanapun, perjumpaan saya dengan kaunselor menghalang niat itu,” katanya yang tidak menafikan perasaan mahu membuli sentiasa wujud pada mangsa buli.

“Terpulang pada diri masing-masing untuk menangani masalah ini kerana diri sendiri juga akan menanggung akibatnya,” katanya.

No comments